Ziyad Rahbani: Lübnan Rüyasının Kırık Sesi

Ölümün soğuk eli, bazen en dokunaklı sesleri de susturur. 26 Temmuz 2025’te, yarım asırdır iç savaşlarla ve İsrail’in kanlı saldırıları ve katliamlarıyla sarsılan Beyrut’un göbeğinde bir hastane odasında, Ziyad Rahbani sessizce veda etti dünyaya. 69 yaşındaydı, karaciğer sirozu denen o sinsi düşman, aylardır bedenini kemiriyordu. Haziran’da hastaneye yatmış, umut ve dirençle hastalığa karşı savaşmış ama hastalığa yenik düşmüştü. Lübnan Kültür Bakanlığı, bu kaybı resmi bir yas gibi duyurdu. Cenazesi, Amerikan Üniversitesi Hastanesi’nin koridorlarından geçip, yıllarca sahne aldığı Şehir Tiyatrosu’na taşındı. Orada, bir veda töreni düzenlendi; gözyaşları ve alkışlar karıştı birbirine. Cumhurbaşkanı Joseph Avn, Başbakan Nevvaf Selam, Marcel Halife’nin derin bakışları, Macide el Rumi’nin titreyen sesi, Gada Şubeyr’in iç çekişi… Hepsi, Ziyad’ı “özgür bir ses” diye andı. Ama özgürlük ne kadar da kırılgandı. Ziyad, Lübnan’ın acılı tarihine mizahla meydan okuyan, siyaseti şarkılara döken, kalbi komünist bir asiydi. Modern müziğin rüzgarı, politik eleştirinin temsilcisi, keskin mizahın sarsıcı kahkahası… O, Arap tiyatrosunun ve müziğinin öncüsüydü, kendi okulunu kuran bir yalnız kurt. Komünist ideolojisiyle, Lübnan’ın yaralarını sararken, bize umudun en derin acıda saklı olduğunu fısıldardı.

Çocukluğu, sanki bir eski Lübnan masalından fırlamış gibiydi. Cebeli Lübnan’ın Matn bölgesinde, Antelias kasabasında doğmuştu, o küçük evde, müzik notaları havada uçuşurdu. Ünlü besteci Assi Rahbani ile sesi kalplere derin dokunuşlar yapan doğunun efsanevi şarkıcısı Feyruz’un  en büyük oğluydu. Babası ve amcası Mansur, “Rahbani Kardeşler” olarak Lübnan’ın müzikli tiyatro sahnesini fethetmişlerdi; “Lübnan’ın sesi” radyosundan yükselen ezgiler, Baalbek ve Beytü’ddin festivallerinde yankılanırdı. Ziyad, bu sanat dolu evde büyüdü; yazarlar, müzisyenler, oyuncular etrafını sarmıştı, sanki hayat bir sonsuz prova gibiydi. Antelias’taki Katolik okulda başladı eğitimi, sonra Beyrut’un Cizvit okuluna geçti. Akademik müzik eğitimi almadı belki, ama piyano tuşlarında klasik müziği ve cazı keşfetti, kendi kendine beste yapmayı öğrendi. Babasının ve amcasının gölgesinde, Amerikan cazının rüzgarıyla yoğruldu;  özgün bir ses arıyordu.

Üç kardeşi vardı: Zihinsel engelli Hali’nin masumiyeti, 1988’de aramızdan ayrılan Layal’ın sessizliği, Rima’nın varlığı… 1970’lerin sonunda babasının hastalığıyla, Ziyad ailenin yükünü omuzladı; o en büyük oğul, sanki bir fırtınada yıkılmayan bir ev gibi dimdik durmak zorundaydı.

Sanat yolculuğu, edebiyatın kapısından başladı; ergenlikte yazdığı şiirleri, ruhunun derinlerinde yankılanıyor, toplumda da makes buluyordu. Ama o müziğe meraklıydı. 1971’de, 16’sında, “Dallik Hubbeni Ya Luziye”yi besteledi; bir gençlik fırtınası gibiydi. Dönüm noktası 1973’te geldi: Babası hastalanınca, Feyruz’un “İstasyon” oyunu için şarkı bestelemesi gerekti. Amcası Mansur’un sözlerine kattığı “Halk Bana Sordu”, Feyruz’un sesiyle kalplere nakış nakış işledi. O şarkı, Rahbani mirasına Ziyad’ın imzasını attı; babasından farklı, daha özgün, daha asi bir ses. Aynı oyunda polis rolüyle sahneye çıktı, “Miss el-Rim”de Feyruz’la müzikli diyaloglar… Yenilikçi ritimleri, genç enerjisi, seyirciyi büyüledi.

Kendi tiyatrosunu yazmaya başladı; “Sohriye”de (1973), Rahbani tarzını korudu. Ama Ziyad, romantik hayalleri bırakıp, Lübnan İç Savaşı’nın gerçekliğine döndü. Eserleri, mizahla acının birlikte yoğrulmuştu; halkın günlük çilesini, savaşın yıkımını, siyasetin yozlaşmasını cesurca anlattı.

Assi’nin 1986’daki vedasından sonra, Ziyad daha olgun bir yola girdi. “Yarın Ne Olacak?” (1978), aidiyetin kırıklığını mizahla sorguladı. “Uzun Bir Amerikan Filmi” (1980), akıl hastanesinde savaşın absürtlüğünü resmetti. “Başarısız Bir Şey” (1983), eğitimi ve bürokrasiyi yerden yere vurdu. “Onur ve İnatçı Halk Üzerine” (1993), “Umut Kırıntısı Olmasa” (1994), politik eleştirilerini derinleştirdi.

Feyruz için besteleri, bir anne-oğul senfonisiydi: “Nasılsın?”, “Sana Yolladım”, “Udun terennümleri”, “Otobüs”, “Sana Güvenim Var” “Ne Olur Ne Olmaz” (2001), “Umut Var” (2010), Lübnan müziğini dünyaya taşıdı. Joseph Sakr’la “Bima Ennu”, Madonna’yla projeler… Kendi sesiyle “Ben Kâfir Değilim”, “Dinle Ya Rıza”, “Hedo Nesbi” albümü, caz ve doğu müziğinin bir harmonisiydi.

Özel hayatı, iniş çıkışlarla doluydu. Dalal Karam’la evlendi, “Assi” doğdu; ama DNA testiyle Assi’nin biyolojik oğlu olmadığı anlaşıldı. Boşanmayla birlikte evlilik yıllarında yaşadıklarını Dalal dergisinde dillendirdi; Ziyad, acıyı “Dalal Reçeli” ve “Açıkça” gibi şarkılara döktü. Savaşta, Beyrut’un bölünmüşlüğünde oğlunu dokuz yaşına kadar göremedi. Carmen Lebbos’la 15 yıl aşk yaşadı; Carmen, “Hayatımın aşkı” dedi, ama Ziyad’ın düzensizliği ilişkiyi bitirdi. “Çok Yandım” adlı şarkısı, bu acının ezgisiydi.

Siyasi duruşu, bir isyan çığlığıydı. Lübnan Komünist Partisi’ne bağlı, kendini komünist olarak tanımladı. 1976 Tel el-Zaatar katliamı, onu batıya taşıdı. Radyo programları, yazılarıyla siyaseti mızrak gibi sapladı. İsrail’in “apartheid”ine karşı direnişi, Filistin’i destekledi; “iktidar-para-din” ittifakını yerden yere vurdu. Hıristiyan kökenine rağmen ateistti; bu, Lübnan’ gibi muhafazakar bir toplumda büyük gürültü kopardı. Partinin yıldönümünde, “Komünist partiden ancak hapishaneye ya da eve çıkarım” dedi. Gazetelerde yazıları, cesur bir manifesto gibiydi.

Mirası, sonsuz bir ezgiye dönüştü. Müzikte, Arap klasiklerini cazla evlendirdi; yenilikçi makamlarla Arap müziğine soluk getirdi. Tiyatroda, savaş, yolsuzluk, mezhepçilik gibi yaraları mizahla açtı; halkı merkeze koydu. Kültür Bakanlığı eserlerini müfredata aldı, üniversiteler onları belgeledi. Sosyal medyada viral oldu; Ziyad, özgürlüğün ve eleştirinin simgesi olarak yaşıyor. O, Lübnan’ın acılı rüyasında, kırık bir ud sesi gibi ebedi olarak kalplerde yaşamayı sürdürecek.

İslam Özkan
İslam Özkanhttps://www.ekopolitik.org.tr/
1996 yılında İstanbul Üniversitesi Siyasal Bilgiler Fakültesi'nden mezun oldu. Yüksek Lisansını Marmara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi İslam Felsefesi Bölümünde, Doktorasını ise Ortadoğu Araştırmaları Enstitüsü Ortadoğu Sosyolojisi ve Antropolojisi bölümünde tamamladı. Bir dönem yayıncılık alanında faaliyet gösterdi. Ardından Filistinhaber, Time Türk, Dünya Bülteni, Birleşik Basın gibi internet sitelerinde editörlük; TRT Arapça, TV 5, Kudüs TV, Kanal On4 televizyonlarda haber müdürlüğü ve dış haberler müdürlüğünün yanısıra dış politika dahil farklı konulara ilişkin TV programları yaptı. Bir dönem Yemen el Mesire TV’nin Türkiye temsilciliğini üslendi. Röportaj, yazı ve çevirileri Gazeteduvar, Politikyol ve Yeni Arayış gibi mecralarda yayınlandı/yayınlanmaktadır.

Diğer Yazılar

İlgili Yazılar

Ahmed Şara, Küresel Cihatçılığın Dönüşümünde Model Olabilir mi?

Dünya genelindeki cihad grupları, Suriye'deki geçiş hükümetini yakından izliyor. Bazı cihad aktörleri, Ahmet Şeriat’ın pragmatik yaklaşımını benimseyerek iktidara...

Kudüs’ten Beyrut’a: Feyruz’un Şarkılarında Direnişin Melodisi

Filistin ve Lübnan, 20. yüzyıl boyunca Ortadoğu’nun en çalkantılı bölgelerindendi ve bölgedeki mücadele, yalnızca siyasi ve askeri alanlarda...

Filozof Haldun Nebvani ile Söyleşi

Muhammet Bin Zahir: Sayın Dr. Haldun Nebvani, felsefe ile edebiyat arasındaki ilişki gibi önemli bir konuyu tartışmak üzere...

Suriye’deki Dürzi Meselesi: İsrail Müdahaleleri ve Derinleşen Kriz

Suriye’nin güneybatısındaki Süveyda vilayeti, Temmuz 2025’te patlak veren çatışmalar nedeniyle bölgesel ve uluslararası dinamiklerin kesişim noktası haline geldi....

Türkiye ve İran: Batılılaşma mı, Özgün Modernleşme mi?

İran’la Türkiye birbirine birçok bakımdan benzeyen ancak özellikle aydın ve siyasi elitlerinin moderniteye ve Batılılaşmaya bakışta temel farklılıkları...

Normalleşmenin Normalleşmesi ve Diğer Meseleler

İsrail ile ilişkileri normalleştirmeye yönelik çağrılar artık cesaret gerektirmiyor. Ancak, utanmazlıktan kaynaklanan sahte meydan okuma tonu, İsrail-Amerika ittifakının...

Türkiye’nin İran-İsrail Çatışmasındaki Pozisyonu: Diplomasi, Güvenlik ve İşbirliği

Özet Türkiye, İsrail’in 13 Haziran 2025’te İran’a yönelik “Yükselen Aslan Operasyonu” ile başlayan çatışmada diplomatik tarafsızlık ve arabuluculuk rolü...

Amerikan İran Saldırısı: İsrail Savaşı Kazandı mı?

İhab Cebarin* Savaşta olduğu gibi siyasette de her zaman zafer kazanmak gerekmez. Bazen girişimi elinde tuttuğunu göstermek yeterlidir. Rakibini,...

Çeviri Hareketlerinin Ortaya Çıkışının Nedenleri ve Türkiye İslamcılığı

Türkiye’de 60’lı yıllardan itibaren başlayan İslam dünyasının ağırlıklı Arapçadan yapılan çevirilere ilişkin çokça konuşulsa da bu alana ilişkin...

Arap Aklının Yapısökümü ve Yeniden İnşası

Çeviri: İslam Özkan Arap vatanı, çeşitli bölgelerinde hızla yaşanan dönüşümlerle, toplumu derinden etkileyen, iyi planlanmış bir "yumuşak" projenin karşısında olduğumuzu...

Vail Hallak: İçsel Özgürlükten dışsal özgürlüğe: Batı ile “biz”in...

Çeviri: İslam Özkan Giriş: Napolyon’un Mısır’ı işgali, Arap dünyası ile Batı arasındaki doğrudan karşılaşmanın başlangıç noktası olarak kabul edilirse, o...

Toplum ve Din Karşıtı Aydının Eleştirisi: Seküler Arap Aklının...

Çeviri: İslam Özkan Arap dünyasında, kendilerini hem entelektüel elitlere hem de geniş halk kitlelerine "aydın" olarak sunanların sayısı arttı....

Türkiye’nin Suriye’deki Rolü ve İç Siyasi Dinamikler

Türkiye, 2011 yılında patlak veren ve kısa bir süre sonra şiddetli çatışmalara dönüşen Suriye iç savaşında, önce diplomatik...

Orta Güçler ve Sınırlı Dengeleme: Suriye ve 7 Ekim...

Chen Kertcher | Gadi Hitman Çeviri: İslam Özkan Özet Bu makale, Orta Doğu’daki devletlerin büyük stratejilerini açıklamak için “orta güçler” kavramının...

Umman’da Nükleer Diyalog: İran-ABD Görüşmelerinin Stratejik Ufku

Nükleer silahlar, II. Dünya Savaşı sonrası uluslararası güvenlik sisteminin temel taşlarından biri olarak, yüksek caydırıcılık potansiyeliyle küresel güç...

Suriye’de Yeni Hükümet ve Bölgesel Dinamikler: Fırsatlar, Zorluklar ve...

Suriye, 2011’de başlayan iç savaşın ardından, Aralık 2024’te yeni bir döneme adım attı. Ahmet Şara liderliğindeki HTŞ yönetimi,...

İsrail ve Türkiye: Suriye’de Rekabet ile “Emrivaki” Denklemleri Arasında

Ziya Udeh  Çeviri: İslam Özkan İsrail’in Suriye’deki son dönemde artan askeri hareketliliğinin büyük ölçüde Türkiye ile bağlantılı olduğu artık bir...

Suriye’nin Kurtuluşu Halk Dayanışmasında Yatıyor

  Ratib Şabu Suriyelilerin 2011 Mart’ından beri yaşadığı korkunç sınav, toplumda iki farklı bilinç akımının doğuşuna zemin hazırladı diyebilir miyiz?...

Esad Sonrası Suriye’de Mitleri Yıkmak

Rob Geist Pinfold*   Çeviren: İslam Özkan Özet   Bu makale, Suriye Devlet Başkanı Beşar Esad’ın düşüşüyle ilgili yaygın yanlış algıları sorgulamaktadır. Muhalefet...

Suriye’de Kaos Tehdidi: Azınlık Korkuları ve Yönetim Krizi Üzerine...

Suriye’de 2011 yılında başlayan halk ayaklanmaları, ülkenin toplumsal yapısının karmaşıklığını, etnik yapılar arasındaki fay hatlarının derinliğini ve politik...